Etetőhajók és a tévhitek
Sokan sokféleképpen érzik a távolságokat, ezért arra
gondoltunk, hogy pontosan lemérjük, mennyi is az annyi. Kíváncsiak
voltunk arra, hogy vajon milyen messze horgászunk, mekkora az a
távolság, amelyet nagy biztonsággal elérhetünk a partról hagyományos
módszerekkel és egy etetőhajó segítségével. Készítettünk egy
tesztpályát, melyet pontosan, mérőszalaggal hitelesítettünk. Jelzéseket
helyeztünk el 50-100-150 m-re. Vizsgáltuk hajóinkat láthatósági,
irányíthatósági, teherbírási és hatótávolsági szempontból is.
|
 Pintér Zoltán |
Teszthajóinkat a Top-Fish 2001 Kft.-től kaptunk
kipróbálásra. Két típust vetettünk vizsgálat alá, egytartályost és egy
kéttartályost.
Üzembe helyezés:
Első lépésként töltsük fel az akkumulátorokat. A
feltöltött telepeket helyezzük el a hajó tetejének eltávolításával
hozzáférhetővé tehető vízmentes hajótestbe, majd rögzítsük le őket.
 |
A rögzítés egy csattal történik |
 |
A gyorscsatlakozó összeillesztésével áram alá helyezzük az elektromos rendszert |
A távirányító egység ceruzaelem méretű (AA)
akkumulátorokkal működik, ezek feltöltöttségéről is gondoskodni kell.
Fontos a bekapcsolási sorrend! Először a vezérlőegységet kapcsoljuk be,
azután pedig a hajót. Kikapcsoláskor első a hajó, majd a vezérlőegység.
Így tudjuk biztosítani, hogy megőrizze a jelet.
 |
Első lépés a távirányító aktiválása |
 |
Második lépés a hajó bekapcsolása |
Etetőtartály feltöltése
Használhatunk bojlit, etetőanyagot, szemes terményeket. A kisebb hajó teherbírása 1,5 kg, a nagyobb modellé 2 x 2 kg.
Tapasztalataink:
Sokan a számok bűvöletében élnek, miközben – pontos
mérések híján – rosszul mérik fel a távolságokat. Egy átlagos fenekező
felszerelést alkalmazó horgász 50-80 méteres távolságot képes elérni.
Egy profi bojlis horgász több év tapasztalattal a háta mögött tud
100-120 méteres távolságba pontosan etetni és horgászni. Ennél távolabbi
helyeket csak csónak vagy etetőhajó igénybevételével lehet
meghorgászni. A horgászat eredményességét nagyban befolyásolja a
pontosság. Érdemes olyan helyet kiválasztani, amelyet változó időjárási
viszonyok között is biztonsággal meghorgászhatunk. E hely
kiválasztásában nagy segítségünkre lehet a beépíthető halradar. Lehet,
hogy több napi eseménytelen várakozástól ment meg minket, amikor nem
ülünk le horgászni egy olyan helyen, ahol pl. iszapos, hínáros vagy
éppen túl sekély a víz. Sajnos a videó elkészültekor nem állt még
rendelkezésünkre egy új gyári kiegészítő, a vezeték nélküli halradar.
Ennek nagy előnye az eddig ismert, etetőhajón alkalmazott halradarokkal
szemben, hogy ez utólag is beépíthető.
 |
Mindkét egység nagyméretű rádióantennát kapott a nagy hatótávolság eléréséért |
Az opcionális halradar beépítése gyorsan és
egyszerűen elvégezhető. A radarhoz adnak egy új akkumulátor-fedelet,
ebben helyezték el az elektronikát.
 |
A két fedél egy mozdulattal kicserélhető |
 |
A szonár jeladó fejét két csavarral rögzítjük a hajótest erre kialakított részében |
 |
A
fedélen (balról jobbra) a rádióantenna, az áramellátás és a szonár fej
csatlakozási pontjai találhatók. A halradar a főkapcsoló melletti
dugaljból, a hajó saját akkumulátoráról kapja az áramellátást |
 |
Minden csatlakozó a helyén |
 |
Sekély (70 cm-től) vizeken is jól működik, méri a vízmélységet és a hőfokot |
Éjszakai használatot is lehetővé teszi a jó minőségű
első és hátsó világítás. Az első LED-ek fehér, a hátsók pedig kék
fényűek. A hátul elhelyezett színes LED-sor folyamatosan jelzi számunkra
az akkumulátor pillanatnyi töltöttségi állapotát.
MŰSZAKI TARTALOM
Egytartályos modell:
 |
A halradar szett már opció a hajón |
Méretei: 54 x 37 x 20 cm
Teherbírás: 1 x 1,5 kg
Tartozékai: távirányító, hordtáska, tölthető akkumulátorok, hálózati töltő
Hatótávolsága: max. 500 m
Behordó szerkezet: egy szerelékhez
Világítás: elöl két fehér, hátul két kék jelzőfény
Kéttartályos modell:
Méretei: 70 x 50 x 25 cm
Teherbírás: 2 x 2 kg
Tartozékai: távirányító, hordtáska, tölthető akkumulátorok, hálózati töltő
Hatótávolsága: max. 500 m
Világítás: elöl két fehér, hátul két kék jelzőfény, kétoldalt a tartály kiürítését jelző fény
Behordó szerkezet: két szerelékhez
A meghajtó propellerek mindkét modellnél maximális
védelmet kaptak: egy fémrács tartja távol a propellerre egyébként
könnyen felcsavarodó növényeket.
 |
Ezen nem jut át se zsinór, se növény |
Praktikus tanácsok:
- Mindig tartsuk be a bekapcsolási sorrendet!
- Ha
a hajó elveszti a jelet, akkor le kell ellenőrizni a távirányító
elemeit (akkumulátorait), mert egy kisebb feszültségcsökkenés is
megszakíthatja a kapcsolatot. Csak jó minőségű tartós elemeket és
akkumulátorokat használjunk, ezzel sok bosszúságtól megkímélhetjük
magunkat. Ha lemerülnek az elemek, a távirányító fény- és hangjelzést ad
figyelmeztetésként.
- Fontos tudnivaló, hogy ha a hajó elveszti a
rádiójelet üzemeltetés közben, akkor nem fog a túlpartig továbbhaladni,
hanem elkezd körözni azon a helyen, ahol a jelvesztés történt.
- A
hajó tárolásakor – ha nem a hordtáskában tartjuk – vegyük le az
akkumulátor-fedelet, ezzel elkerülhetjük a hőingadozások okozta
bepárásodást.
- A horog behordásakor ne az orsó fékjét
kilazítva engedjük a zsinórt, hanem nyissuk ki a felkapókart és
használjuk az erre a célra kidolgozott „behordó csipeszt”. Így
elkerülhetjük a főzsinór megcsavarodását.
 |
Ez a speciális csipesz folyamatosan és kíméletesen adagolja a zsinórt |
- Mindig maximálisan
feltöltött akkumulátorokkal és tartalék elemekkel induljunk neki a
horgásztúránknak. Ha ennek ellenére lemerítjük a telepeinket, akkor
segítségünkre lehet egy másik gyári opció, egy napelemes töltő.
 |
Tölthető vele közvetlenül az akkumulátor és a távirányító is |
Tévhit az, hogy csak a bojlis horgászmódszer
alkalmazásakor tudjuk hasznosítani hajónk jó tulajdonságait. Hagyományos
fenekező horgászok is nagy előszeretettel alkalmazzák, és vannak
rablóhal horgászok, akik a nagy távolságra levő akadók, tartások
közelébe így tudják eljuttatni az élőhalas szereléküket. Tehát a
felhasználási terület igen széles lehet, melynek csak a horgászok
kreativitása szab határt. Azt azért be kell vallanom, hogy játéknak sem
utolsó…